Willy Segers

Burgemeester

Scholen ontvangen eerste schijf Digisprong-middelen

Deze ochtend was Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts op bezoek bij school Don Bosco in Groot-Bijgaarden om de aftrap te geven van het digitaliseringstraject dat recent van start is gegaan.

De Vlaamse Overheid keert deze week € 230 miljoen extra middelen uit aan de scholen. Het gaat om de eerste schijf van de Digisprong-middelen. Volgend jaar volgt er dan nog een schijf van € 155 miljoen. De scholen kunnen nu echt beginnen met investeringen in digitale infrastructuur en ICT-toestellen.

Een school als het Don Bosco-instituut in Groot-Bijgaarden krijgt deze week bijvoorbeeld ongeveer € 300.000 Digisprong-budget op de rekening gestort. Die middelen zullen goed besteed worden, want Don Bosco heeft al een omvattend ICT-beleidsplan klaar om de komende jaren echt werk te maken van digitaal onderwijs. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts kreeg meer uitleg over de concrete plannen tijdens een bezoek aan de school.

Bert Vermaanen, directeur Don Bosco: “Wij zijn erg verheugd om deze middelen in ontvangst te nemen. Samen met onze partner Fourcast for Education kunnen wij dankzij dit Digisprong-budget ons changemanagement-traject starten. Dit meerjarig traject komt voort uit een concreet beleidsplan dat moet leiden tot een volledige digitalisering van onze school. Naast het voorzien van de nodige ICT-infrastructuur zoals Chromebooks, zetten wij namelijk vooral in op de scholing van de leerkrachten, zodat zij onze leerlingen optimaal kunnen ondersteunen en digitaal vaardig maken. Technologie kan een school helpen groeien, evolueren en verbeteren maar uiteindelijk
gaat changemanagement over mensen. Niet de technologie zelf brengt verandering, wel de mensen die de technologie gaan gebruiken. Technologie is de oplossing, maar de juiste adoptie van die technologie leidt pas tot resultaat.”

“Digitaal onderwijs gaat over veel meer dan alleen laptops of chromebooks”, zegt Weyts. “Het Digisprong-plan heeft oog voor álle aspecten van digitalisering, zoals bijvoorbeeld ook ICT- opleidingen bij leerkrachten, de positie van de ICT-coördinator, de juiste leermiddelen, de nodige ondersteuning en de best mogelijke opleiding. Scholen zoals Don Bosco hebben dat goed begrepen en maken werk van een slim totaalplan. Zo kan digitaal onderwijs een geweldige aanvulling worden op het klassieke onderwijs. Met meer ondersteuning voor de kwetsbare leerlingen en meer uitdaging voor de sterke leerlingen.”

E-MAIL

Scroll naar boven