Willy Segers

Burgemeester

Dilbeek in de ban van blauw belastingsfetisjisme…

Inleidend

Al 4 jaren – per toeval even lang als ze in de Dilbeekse oppositie vertoeft? – verkondigt VLD Dilbeek dat onze gemeente ten onder gaat aan de zware belastingdruk. En dat is is natuurlijk de schuld van de huidige coalitie.

Zo luidt althans hun verhaal ! Want wie vaak en luid hetzelfde herhaalt, gelooft op de duur zichzelf.

Daarom dat we graag even deze historiek brengen…

In Dilbeek zijn de belastingen aangepast sinds 2013: de Personenbelasting APB van 5,5% naar 6,9% en de Onroerende voorheffing van 920 naar 1.250 opcentiemen.

Waar de VLD-oppositie vooral veel lawaai over maakt is dat die bedragen ‘op zich’ inderdaad een serieuze stijging zijn. Wat door al dat lawaai evenwel wat verloren gaat, is dat 1° die nieuwe belastingvoeten niet zo ‘aanzienlijk’ zijn in vergelijking met andere gemeenten en steden en 2° dit alles eigenlijk het gevolg is van hùn jarenlang blauw belastingsfetisjisme.

Dat Dilbeek sinds halverwege de jaren ’80 tot 2012 een kunstmatig laag belastingsniveau kende (amper 5 en 5,5% op de personenbelasting en dat zonder andere bijzondere inkomsten – zie ook vergelijkende gegevens hiernaast) maakt dat doorheen die jaren ook keuzes moesten gemaakt worden wat de uitgaven betreft.

Niet toevallig dat uitgerekend de staat van onze straten, pleinen, voet- en fietspaden daar de dupe van werd: sinds 1988 tot 2012 (!) is Openbare Werken immers onafgebroken in handen geweest van liberale schepenen (Walravens – 12j., Zelderloo – 9j., Deleu – 3j.). Is er dan tòch een link tussen die beide jarenlange fenomenen? 

Veel lawijt maar enkel nèp-argumenten !

Zowel tijdens de bespreking van de belastingverlaging op de gemeenteraad van november 2016 als in een persreactie nadien had Jef Valkeniers (VLD) daarvoor een eenvoudige reden: tijdens de vorige legislaturen werd vooral geïnvesteerd in scholen, gemeenschap- en sportinfrastructuur, een jeugdcentrum, Dil’Arte,…

Dat geloven ze toch zelf niet…?

Wetende dat die beleidsdomeinen immers tot de bevoegdheden van de toenmalige coalitiepartners behoorden die hun dossiers consequent voorbereidden en afwerkten. Wie gelooft dan dit VLD-argument alsof men vanuit een opperste blauw altruïsme de coalitiepartners alles zou gunnen en daardoor de eigen bevoegdheden zou verwaarlozen…? Kom nou…!

Dan toch een link ?

De èchte waarheid is wellicht dat door toenmalig burgemeester Platteau – tevens 18 jaar schepen voor financiën – druk werd uitgeoefend op de VLD-schepenen voor Openbare Werken om met dat soort investeringsdossiers te ‘schuiven’ of ‘te-beloven-maar-nog-niet-direct-uit-te-voeren’… Denk bvb aan de saga van de Molenbergstraat en vele andere…

Technieken die overigens onder het vorige budgetteringssysteem perfect mogelijk waren, maar sinds 2013  met de vanuit de Vlaamse Overheid opgelegde Beheers- en Beleidscyclus (BBC) definitief zijn afgevoerd. Wat, even ter zijde, een zegen is voor het lokale financiële beleid in het algemeen !

Voor wie vermoedt dat wij bevooroordeeld zijn in deze materie, gebruiken we daarom raadpleegbare bronnen. In de eigen gemeentelijke documenten en financiële analyses van die tijd bleek reeds overduidelijk waar het schoentje wrong. Zoals bijvoorbeeld in het financieel rapport bij de meerjarenplanning van 2011-2013 dat in 2011 door de gemeenteraad werd goedgekeurd: 

                [ Dilbeek vertoont een historische realisatiegraad van de investeringen
                  van amper 27,91% (!) voor de periode 2004-2009 ]

Lees: de voor 100% beloofde investeringen bij aankondiging van de jaarbudgetten sinds 2004 werden maar voor 27,91% uitgevoerd ! Wie dat meer dan 20 jaar na elkaar doet, kan inderdaad wel met héél grote sommen schuiven om in het daaropvolgende jaarbudget de belastingvoeten kunstmatig laag te houden…! Alleen rest de vraag hoe het dan uiteindelijk zit met die niet-uitgevoerde maar doorgeschoven investeringen?

Misschien volstaat daartoe een blik op de lamentabele staat van de meeste Dilbeekse straten, pleinen, voetpaden en ontbrekende fietspaden? 

Een betere typering voor het gelijk van ons vermoeden is wellicht niet te vinden? En dat in een officieel document van de eigen gemeentelijke financiële dienst, bovendien zwart op wit bewezen in de bijlagen hiernaast, dat het door de hele VLD-fractie werd goedgekeurd op de gemeenteraad in 2011 èn 2012 !

Méér nog: gezien deze decennialang volgehouden werkwijze van de Dilbeekse financiën, viel te voorspellen dat deze toestand niet houdbaar zou blijven. In diezelfde financiële documenten van de bewuste jaarbudgetten 2011 en 2012 was dan ook reeds de belastingverhoging voor personenbelasting naar 6,5% en onroerende voorheffing naar 1.250 opcentiemen opgenomen ! Ook dit met goedkeuring door de voltallige VLD-fractie, waarvan zwart op wit bewijs in de bijlagen hiernaast! 

Conclusie

Het is dan ook bijzonder potsierlijk om vast te stellen dat de VLD – indieners van de huidige belastingverlaging op de gemeenteraad van november laatstleden – deze eigen analyses en beslissingen van amper 5 jaren geleden niet meer kennen…

Hun huidig voorstel tot belastingsverlaging is dan ook niet ingegeven vanuit een financieel-economische opportuniteit waar Dilbeek nu best moet op inpikken, dan wel om het huidige coalitiebeleid financieel droog te leggen. En dan in het bijzonder het heropgestarte investeringsbeleid dat met deze coalite tussen 2016 en 2019 op volle kracht zou komen en waar Dilbeek reeds jarenlang naar snakt! 

Daarom beste lezer: neem even voldoende tijd en ga met de nodige aandacht door de bijkomende rubrieken rond dit thema in de bijlagen hiernaast. Ga zeker ook eens door de toegevoegde presentaties van feiten, cijfers, goedkeuringen en beweringen. Het is verhelderend…

Waarvoor dank !

E-MAIL

Scroll naar boven