Willy Segers

Burgemeester

Bijna helft leerlingen Rand spreekt thuis geen Nederlands

Bijna de helft van de leerlingen die in de Vlaamse Rand naar school gaan, spreekt thuis geen Nederlands. Volgens de Dilbeekse burgemeester Willy Segers (N-VA) zijn er nog meer middelen nodig om het probleem structureel aan te pakken.

Willy Segers, die naast burgemeester van Dilbeek ook Vlaams volksvertegenwoordiger is, vroeg in het Vlaams Parlement cijfers op over het aantal leerlingen dat thuis geen Nederlands spreekt. Uit die cijfers blijkt dat 21.733 leerlingen die in de Vlaamse Rand naar school gaan, als thuistaal geen Nederlands hebben. De Vlaamse Rand is in heel Vlaanderen de regio met het hoogste aantal leerlingen dat thuis een andere taal spreekt.

Enorme druk

“Een enorme druk op het onderwijs,” zegt Willy Segers (N-VA). “Het gaat in de Vlaamse Rand om 16.129 leerlingen uit het basisonderwijs en 5.604 in het secundair onderwijs die thuis geen Nederlands spreken met meer dan één van de gezinsleden.”

Het aantal leerlingen met een andere thuistaal dan het Nederlands steeg de voorbije jaren in heel Vlaanderen. Ook in de Vlaamse Rand is het een gekend probleem. Liefst 43,45 procent van de leerlingen uit het basisonderwijs en 41,05 procent van de leerlingen uit het secundair onderwijs hebben als thuistaal een andere taal dan het Nederlands. Dit cijfer ligt beduidend hoger dan in de rest van Vlaams-Brabant, waar het gaat om 24 procent leerlingen in het basis- en 17,5 procent in het secundair onderwijs. Bovendien telt Vlaams-Brabant procentueel gezien al het hoogste aantal leerlingen dat thuis amper Nederlands spreekt.

Vilvoorde neemt de leiding met 3.982 leerlingen uit het basis- en secundair onderwijs met een andere thuistaal. Nadien volgen Zaventem, Dilbeek en Halle.

“Het probleem is een illustratie van de druk die op de Vlaamse Rand valt vanuit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest”, zegt Willy Segers. “De scholen kunnen dan wel extra omkadering en werkingsmiddelen toegekend krijgen omwille van hun aantal leerlingen met thuistaal niet-Nederlands, het is een punt waar blijvende aandacht voor nodig is.”

Volgens Segers zijn er nog extra maatregelen nodig om jongeren beter in het Nederlands te begeleiden. “Veel scholen tekenen een taalbeleidsplan uit. Maar eigenlijk zou dat een opdracht voor de overheid moeten zijn om zo’n overkoepelend beleid uit te tekenen. Nu wordt student-leerkrachten geleerd hoe ze moeten omgaan met kinderen die een andere moedertaal hebben. Maar daar zullen we pas over enkele jaren het resultaat van zien. De gemeente Dilbeek diende al een projectvoorstel in waarbij we anderstalige ouders praktijklessen geven zodat zij op de school van hun kinderen in het Nederlands kunnen communiceren. Als dat project er doorkomt, proberen we het op één school. Als dat een succes wordt, breiden we het plan uit”, aldus Segers.

Dieter Hautman ■

Het Nieuwsblad/Regionaal: Pajottenland,

Ma. 17 Okt. 2016, Pagina 1

E-MAIL

Scroll naar boven